Osvobozená škola
Tým
Iniciátorka a zakladatelka Osvobozené školy. Vystudovala Pedagogiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Vzdělání si doplnila o sebezkušeností výcvik se zaměřením na lektorské dovednosti. V minulosti pracovala ve státním školském zařízení, v neziskovém sektoru i ve státní správě. Téměř 20 let vede dětské tábory. Všude se snažila na prvním místě vidět člověka s jeho jedinečností, radostmi, starostmi, chybami, talenty a sny. Člověka, který dobře ví, jaká je jeho nejlepší cesta životem, jen to někdy trochu pozapomněl. Když se setkala s konceptem demokratického školství, byla ohromena jeho jednoduchostí a komplexností. Po stáži v Berlínské demokratické škole Netzwerk-Schule se rozhodla a začala tento projekt. Nechtěla totiž, aby děti zapomínaly, jaká je ta jejich cesta životem…
Terapeutka kineziologické metody One Brain, maminka dvou krásných bytostí, z nichž ta mladší má „jiné“ nastavení, společností nazývané porucha autistického spektra. Porovnám-li svou vlastní, ne příliš dobrou zkušenost se základní školou, se zkušenostmi mých dětí, vidím systém, který se pomalu proměňuje k větší lidskosti. Ve kterém pracuje mnoho úžasných lidí, kterých si nesmírně vážím. Přesto se ale, ve své praxi, téměř každý týden setkám s dítětem, které je tímto systémem vyvedené z vlastní rovnováhy. Bojí se známek, předmětů, pedagoga, nezapadá do kolektivu, děsí ho šikana ať už jeho osoby, či prožívaná se spolužákem. S dítětem, které zlobí, rebeluje či šikanuje. S dospívajícím, který je naprosto demotivován, neví kam směřovat a proč, není v něm žádná radost a nadšení. Hluboce věřím, vím, že pro spokojený, naplněný život, je naprosto zásadní, umožnit dítěti rozvíjet jeho základní nastavení v přirozeném prostředí. V prostředí, kde může být samo sebou, aktivně spolupracovat a objevovat svět. Svobodně přednášet své názory a odkrývat a uplatňovat své dary, nadání a talenty. Kde může vyrůstat v bezpečném přijetí a mít neustálý přístup k plné šíři svého vnitřního potenciálu. Jsem proto nesmírně ráda, že mohu být součástí tohoto projektu, jehož základním posláním je takové prostředí dětem poskytovat. Krom mé práce mě moc baví intuitivní pedagogika, hudba, rodinné konstelace, jóga, genové klíče, principy kvantové fyziky a tak život všeobecně :).
Škola je pro mě velkou školou v práci sama se sebou – skrze děti, kolegy i administrativu lépe poznávám, kdo skutečně jsem.
Kateřina je součástí školního projektu od samého začátku. V současnosti působí jako průvodkyně pro děti a zástupkyně ředitelky. Nejvíce ji naplňuje individuální práce s dětmi a společné blbnutí, při němž může být zase dítětem. Na expedicích do přírody ji fascinuje vliv, jaký příroda na děti má – její zklidňující a propojující účinky.
Původně je tlumočnicí českého znakového jazyka a angličtiny. Vystudovala jazyky a komunikaci neslyšících na FF UK a má aprobaci pro výuku českého jazyka na SŠ a druhém stupni ZŠ. Pracovala jako tlumočnice v sociálních službách, ve vzdělávání, v České televizi a také na konferencích. Má zkušenosti z vedení profesní tlumočnické organizace a z práce na projektu v Národním pedagogickém institutu. V současnosti se zaměřuje na získávání dovedností v oblasti lídrovství ve školách, nenásilné komunikaci a principu tyrkysových organizací.
Miluje přírodu a putování v ní. Její silné stránky zahrnují online komunikaci, budování kontaktů, korektury textů a hledání rychlých inovativních řešení.
Buď sám tou změnou, kterou chceš vidět. Mahátmá Gándhí
V Osvobozené škole jsem od jejího vzniku. Vystudovala jsem pedagogickou fakultu obor učitelství 1. stupně s rozšířením výtvarné výchovy. Děti jsou přirozenou součástí mého života. Věnovala jsem se jim ve škole, na táborech, při akcích pro rodiče a děti apod. Víc jak deset let jsem se jako člen managementu základní školy podílela na tvorbě nových vizí ve školství, na šíření myšlenek inovativního vzdělávání.
Těší mne být součástí této školy, protože až tady pro mne není škola přípravou na budoucí život, ale tady se život žije.
Věřím, že každé dítě má v sobě přirozeně zakódovanou touhu objevovat svět kolem sebe. Pokud mu k tomu dá dospělý potřebný čas a věří mu, pak je to vzájemně obohacující a čistá radost.
Vedle práce s dětmi také přes 30 let praktikuji jógu a jako cvičitelka vedu kurzy, workshopy a semináře pro dospělé i děti. Spolu se svým mužem jsme vytvořili permakulturní ukázkový projekt – permakulturní Zahradu života. Napojení na přirozené principy, sázení stromů, propojení s půdou a přírodou mi přináší hluboké uspokojení a vnitřní klid.
Alan taught in traditional international gymnasiums for many years, but it wasn’t until he observed the effects of that type of education on his own three children (all of whom attend Osvobozená škola now), that he sought out and discovered democratic free schooling. He has a masters degree in education, with a focus on mathematics and science, and well over twenty years experience in the classroom, and all of that has led him to this liberating form of education. The world is under threat from rising authoritarianism, and Alan sees democratic schooling as one of the best lines of defence, and offence, against it.
Alan dlouhá léta učil na tradičních mezinárodních gymnáziích, ale teprve když si všiml vlivu tohoto typu vzdělávání na své vlastní tři děti (všechny nyní navštěvují Osvobozenou školu), začal hledat a objevovat svobodné demokratické školství. Má magisterský titul v oboru pedagogiky se zaměřením na matematiku a přírodní vědy a více než dvacetiletou praxi, a to vše ho přivedlo k této osvobozující formě vzdělávání. Svět je ohrožen rostoucím autoritářstvím a Alan považuje demokratické školství za jednu z nejlepších obranných a útočných strategií.
Vystudoval gymnázium s hudebním zaměřením. Kromě hry na kytaru se věnuje herectví a zpěvu. Od roku 2016 účinkoval s profesionálním souborem Městského divadla Kladno v inscenacích Donaha!, Mnoho povyku pro nic a Dům Usherů II. Je též frontmanem a zakladatelem volného hudebního seskupení OH2040. Pravidelně vystupuje na různých veřejných akcích. Skládá vlastní písničky, ke kterým si píše i texty. Kromě umění se zajímá také o společenské vědy. Jezdil na konference Euroupean Youth Parliament, kde postoupil až do mezinárodních kol.
V roce 2019 založil se svým otcem alternativní hudební školu Veselá Kytara, kde se především zaměřuje na výuku kytarových doprovodů populární hudby. Lektoruje na uměleckých kurzech herectví a v Osvobozené škole je na pozici asistenta pedagoga.
Věří, že člověk se vždy nejvíce naučí díky zájmu. Zároveň se řídí mottem „To, čemu dáváme pozornost roste.“ Osvobozená škola je jeho oblíbené místo, protože to, o co se děti chtějí zajímat a čemu dávají pozornost, je na nich.
Jak pravil učitel národů škola má být hrou. K tomu jen dodám s humorem, bez velké vážnosti, tak jako život sám.
Jana se přidala do týmu ve školním roce 2023/24 jako administrativní podpora. Snaží se o organizaci jak finanční tak týmovou. Předtím pracovala mnoho let v prostředí britských firem a organizací v koordinačně/administrativních pozicích. Už dvacet je její velkou vášní japonská masážní terapie terapie shiatsu, které se věnuje vedle práce ve škole.
Nemůže žít bez přírody, rodiny, pejska, kamarádů a zpěvu.
V Osvobozené škole pracuji od září 2024 jako asistent pedagoga a poradenský pracovník. Jsem absolventkou oborové speciální pedagogiky na Pedagogické fakultě UK a více než dvacet let jsem působila v oblasti komunitních sociálních služeb, kde jsem pracovala na různých pozicích v přímé podpoře lidí s postižením. Jsem máma tří dětí a po neuspokojivých zkušenostech se vzděláváním prvních dvou v běžné škole jsme se postupně vydali na cestu svobodného vzdělávání. V rozbouřených vodách českého školství je pro mne Osvobozená škola Noemovou archou.
Moje vášeň pro kreativitu a umění mě provází celý život. Jsem módní návrhář, florista a designér, a svoji lásku k tvoření sdílím i s dětmi při dlouhodobých projektech, workshopech a kreativních lekcích na naší škole.
Jako módní návrhář spolupracuji se značku Mypled, kde jsem vytvořil více než 20 módních kolekcí, včetně vlastních autorských řad. Studoval jsem na SPŠO a VŠON v Holešovicích, což mi poskytlo pevné základy pro rozvoj mé kariéry v oblasti designu.
Mým profesním zaměřením není pouze móda – šest let jsem působil jako kreativní ředitel Galerie umění pro děti, kde jsem měl na starosti tvorbu edukativních a interaktivních výstav a workshopů. Také jsem dva roky vedl multifunkční prostor na Pražském výstavišti, určený rodinám s dětmi.
Mezi mé hlavní zájmy patří móda, floristika, rukodělné vyrábění, film a hudba. Tuto vášeň se snažím předávat i dětem. Ve škole kladu důraz na dlouhodobé projekty, které spojují různé oblasti umění a designu, ale rád také vedu jednorázové workshopy zaměřené na kreativní tvorbu a rukodělné činnosti. Věřím, že každý má v sobě tvůrčí potenciál, a mým cílem je pomoci dětem jej objevit a rozvíjet.
Budu se těšit na společné tvoření!
„Děti potřebují samostatnost, dospělost a neohroženost; a to jim tahle škola dává.“
Původní profesí kulturní novinář, recenzent a organizátor komiksových festivalů a výstav. Prošel si vyhořením a zakotvil v práci s dětmi. V Osvobozené škole má na starosti hlavně družinu, ale pomáhá i s českým jazykem a s dětmi nejčastěji hraje deskové hry. V rodině má dvě učitelky a vychovatelky na základní škole a jednoho vysokoškolského pedagoga.-)
Svobodné demokratické vzdělávání mu dává smysl, kdykoliv si znovu povšimne, jak svobodně a hlavně bezpečně se v něm děti cítí a jak samostatnými a dospělými lidmi se díky němu stávají. Už žádný strach z autorit a podřízenost, kterému nahrává klasické vzdělávání.
Od dětství je velkým fanouškem fantastiky, později i komiksu a deskových her. V posledních letech věnuje spoustu času seberozvoji, meditaci a cestě za osvícením.
Odborný asistent na CIIRC, ČVUT v Praze. Věnuje se výzkumu a vývoji v oblasti robotiky a umělé inteligence. Má zkušenosti s přípravou a vedením projektů (GAČR, TAČR, H2020 EU). Již 20 let se věnuje vedení dětí na dětském táboře, kde s úspěchem aplikuje demokratické přístupy zejména v práci s mládeží. Je lektorem systému Jóga v denním životě.
Lektor robotiky a 3D tisku.
"I believe in technology & science & next young generation."
Lektorka programování
Vystudovala Dějiny umění a Zvukovou tvorbu na FAMU. Pracovala jako filmová a divadelní zvukařka, baristka i baskytaristka. Je máma dvou dětí z Osvobozené školy. Po narození staršího se dozvěděla o svobodném vzdělávání, které ji hned od prvního momentu uchvátilo. Sama se ráda učí a nejraději vzpomíná na období ve svém životě, kdy se učila sebeřízeně (aniž by o tom věděla) - soustředěně, se zapálením a cílevědomostí, třeba hrát podle not na klávesy nebo písničky na kytaru. Nyní po mnoha letech poznamenaných vnucovanou a pokřivenou motivací znovu objevuje radost a uvolněnost v procesu učení se a růstu, který nikdy v životě nekončí.
Lektorka filmové tvorby
Členy správní rady zapsaného ústavu Osvobozená škola (zřizovatel školy) je Barbora Hrubešová, Karel Košnar a Kateřina Lišková.
Členy rady ŠPO jsou Karel Košnar a Adam Chovanec.
Členy školské rady Osvobozené základní školy jsou Karel Košnar (za zřizovatele), Ivana Růžičková (za pedagogy) a Barbora Tichá (za zákonné zástupce žáků).